Motorová nafta

MOTOROVÁ NAFTA TŘÍDY B, D, F, 2 (MN TŘ. B,D,F, 2)

Všeobecná charakteristika

Motorové nafty jsou směsi kapalných uhlovodíků získávané z ropy destilací a hydrogenační rafinací vroucí v rozmezí 150 až 370°C. Mohou obsahovat aditiva na zlepšení užitných vlastností, jako jsou depresanty, detergenty, mazivostní přísady a inhibitory koroze.

Základní kvalitativní parametry

ČSN EN 590

Specifikace

Parametr

Třída B

Třída D

Třída F

Třída 2

Časové rozmezí pro expedici

15.4. – 30.9.

1.10. – 15.11.

16.11. – 28.02.

 

 

 

1.3. – 14.4.

 

 

Filtrovatelnost (CFPP) – °C, max.

0

-10

-20

 

Cloud Point (CP) – °C, max.

-8

 

Hustota při 15°C – kg.m-3

820 – 845

820 – 845

820 – 845

 

Cetanové číslo, min.

51

51

51

 

Cetanový index, min.

46

46

46

 

Destilační zkouška

 

 

 

 

 – do 250°C předestiluje – % obj., max.

<65

<65

<65

 

 – do 350°C předestiluje – % obj., min.

85

85

85

 

 – 95% (V/V) předestiluje při °C, min.

360

360

360

 

Kin. viskozita při 40°C – mm2.s-1, min.

2 – 4,5

2 – 4,5

2 – 4,5

 

Bod vzplanutí PM – °C, min.

nad 55

nad 55

nad 55

 

Obsah síry – mg.kg-1, max.

10

10

10

 

Obsah vody – mg.kg-1, max.

200

200

200

 

Celkový obsah nečistot – mg.kg-1, max.

24

24

24

 

Obsah popela – % hm., max.

0,01

0,01

0,01

 

Oxidační stabilita – g.cm-3, max.

25

25

25

 

Mazivost HFRR (wsd) 1,4/60°C) – µm

460

460

460

 

Hustota při 15°C – kg.m-3

 

 

 

800 – 840

Cetanové číslo, min.

 

 

 

48

Cetanový index, min.

 

 

 

46

Filtrovatelnost – °C, max.

 

 

 

-32

TVP – °C, max.

 

 

 

-22

Destilační zkouška

 

 

 

 

 – do 180°C předestiluje – % obj., max.

 

 

 

10

 – do 340°C předestiluje – % obj., min.

 

 

 

95

Kin. viskozita při 40°C – mm2.s-1, min.

 

 

 

1,5 – 4

Bod vzplanutí PM – °C, min.

 

 

 

nad 55

Obsah síry – mg.kg-1, max.

 

 

 

10

Obsah vody – mg.kg-1, max.

 

 

 

200

Celkový obsah nečistot – mg.kg-1, max.

 

 

 

24

Obsah popela – % hm., max.

 

 

 

0,01

Oxidační stabilita – g.cm-3, max.

 

 

 

25

Obsah polycyklických aromatických uhlovodíků – % m/m, max.

 

 

 

 11

Mazivost HFRR (wsd) 1,4/60°C) – µm

 

 

 

460

Použití

Motorové nafty se používají jako paliva pro vznětové motory nebo také jako palivo pro některé typy plynových turbin.

Balení, skladování, doprava

Motorové nafty se dodávají v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci s motorovými naftami musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.

Základní bezpečnostní údaje

SMĚSNÁ MOTOROVÁ NAFTA

Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C. Normální klima (třídy B, D, F)

Xn
R 40
S 2-36/37-61

Všeobecná charakteristika

Směsná motorová nafta je plnohodnotné alternativní palivo pro dieselové motory s příznivým vlivem na pohonné jednotky vozidel, nižší cenou a zároveň pozitivním vlivem za životní prostředí. Vyrábí se mísením standardní motorové nafty a MEŘO (metylester mastných kyselin) s min. obsahem 30% MEŘO. Jednou z hlavních výhod používání Směsné motorové nafty je úspora nákladů provozovatelům vozidel. Směsná motorová nafta je také mísitelná se standardní motorovou naftou, a proto není nutné dbát zvýšené pozornosti, pokud byla v nádrži standardní motorová nafta.

Základní kvalitativní parametry

ČSN 656508

Použití

Směsná motorová nafta je vhodná pro všechny vznětové motory, jako alternativa k motorové naftě, u kterých je použití schváleno výrobcem.

Balení, skladování, doprava

Směsná motorová nafta se dodává v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.

Základní bezpečnostní údaje

Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C.

Xn
R 40
S 2-36/37-61

ULTRA DIESEL

Všeobecná charakteristika

UltraDiesel je palivo, které dosud u nezávislých čerpacích stanic chybělo. Jeho výjimečnost spočívá v přimíchání nové multifunkční přísady s mnoha pozitivními účinky jak na motor automobilů, tak i na samotnou jízdu. UltraDiesel má oproti běžným naftám vyšší cetanové číslo, které přináší především oživení motoru ve všech provozních režimech. UltraDiesel má také detergentní účinky, zlepšenou mazivost, protikorozní vlastnosti, nižší pěnivost a svým složením potlačuje tvorbu emulzí a úsad. Díky tomu chrání motor proti opotřebení, snižuje jeho hlučnost a zmenšuje mechanické namáhání klikového mechanizmu motoru.

Základní kvalitativní parametry

ČSN EN 590

Použití

UlraDiesel je plně aditivovaná motorová nafta nové generace a používá se jako palivo pro vznětové motory. Jejími hlavními přednostmi jsou snižování spotřeby paliva, snižování emisí, vyšší výkon a ochrana citlivých částí motoru a palivového systému proti korozi.

Balení, skladování, doprava

UlraDiesel se dodává v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.

Základní bezpečnostní údaje

Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C.

Xn
R 40
S 2-36/37-61