Motorová nafta
MOTOROVÁ NAFTA TŘÍDY B, D, F, 2 (MN TŘ. B,D,F, 2)
Všeobecná charakteristika
Motorové nafty jsou směsi kapalných uhlovodíků získávané z ropy destilací a hydrogenační rafinací vroucí v rozmezí 150 až 370°C. Mohou obsahovat aditiva na zlepšení užitných vlastností, jako jsou depresanty, detergenty, mazivostní přísady a inhibitory koroze.
Základní kvalitativní parametry
ČSN EN 590
Specifikace
Parametr | Třída B | Třída D | Třída F | Třída 2 |
Časové rozmezí pro expedici | 15.4. – 30.9. | 1.10. – 15.11. | 16.11. – 28.02. |
|
|
| 1.3. – 14.4. |
|
|
Filtrovatelnost (CFPP) – °C, max. | 0 | -10 | -20 |
|
Cloud Point (CP) – °C, max. | – | – | -8 |
|
Hustota při 15°C – kg.m-3 | 820 – 845 | 820 – 845 | 820 – 845 |
|
Cetanové číslo, min. | 51 | 51 | 51 |
|
Cetanový index, min. | 46 | 46 | 46 |
|
Destilační zkouška |
|
|
|
|
– do 250°C předestiluje – % obj., max. | <65 | <65 | <65 |
|
– do 350°C předestiluje – % obj., min. | 85 | 85 | 85 |
|
– 95% (V/V) předestiluje při °C, min. | 360 | 360 | 360 |
|
Kin. viskozita při 40°C – mm2.s-1, min. | 2 – 4,5 | 2 – 4,5 | 2 – 4,5 |
|
Bod vzplanutí PM – °C, min. | nad 55 | nad 55 | nad 55 |
|
Obsah síry – mg.kg-1, max. | 10 | 10 | 10 |
|
Obsah vody – mg.kg-1, max. | 200 | 200 | 200 |
|
Celkový obsah nečistot – mg.kg-1, max. | 24 | 24 | 24 |
|
Obsah popela – % hm., max. | 0,01 | 0,01 | 0,01 |
|
Oxidační stabilita – g.cm-3, max. | 25 | 25 | 25 |
|
Mazivost HFRR (wsd) 1,4/60°C) – µm | 460 | 460 | 460 |
|
Hustota při 15°C – kg.m-3 |
|
|
| 800 – 840 |
Cetanové číslo, min. |
|
|
| 48 |
Cetanový index, min. |
|
|
| 46 |
Filtrovatelnost – °C, max. |
|
|
| -32 |
TVP – °C, max. |
|
|
| -22 |
Destilační zkouška |
|
|
|
|
– do 180°C předestiluje – % obj., max. |
|
|
| 10 |
– do 340°C předestiluje – % obj., min. |
|
|
| 95 |
Kin. viskozita při 40°C – mm2.s-1, min. |
|
|
| 1,5 – 4 |
Bod vzplanutí PM – °C, min. |
|
|
| nad 55 |
Obsah síry – mg.kg-1, max. |
|
|
| 10 |
Obsah vody – mg.kg-1, max. |
|
|
| 200 |
Celkový obsah nečistot – mg.kg-1, max. |
|
|
| 24 |
Obsah popela – % hm., max. |
|
|
| 0,01 |
Oxidační stabilita – g.cm-3, max. |
|
|
| 25 |
Obsah polycyklických aromatických uhlovodíků – % m/m, max. |
|
|
| 11 |
Mazivost HFRR (wsd) 1,4/60°C) – µm |
|
|
| 460 |
Použití
Motorové nafty se používají jako paliva pro vznětové motory nebo také jako palivo pro některé typy plynových turbin.
Balení, skladování, doprava
Motorové nafty se dodávají v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci s motorovými naftami musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Základní bezpečnostní údaje
SMĚSNÁ MOTOROVÁ NAFTA
Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C. Normální klima (třídy B, D, F)
Xn
R 40
S 2-36/37-61
Všeobecná charakteristika
Směsná motorová nafta je plnohodnotné alternativní palivo pro dieselové motory s příznivým vlivem na pohonné jednotky vozidel, nižší cenou a zároveň pozitivním vlivem za životní prostředí. Vyrábí se mísením standardní motorové nafty a MEŘO (metylester mastných kyselin) s min. obsahem 30% MEŘO. Jednou z hlavních výhod používání Směsné motorové nafty je úspora nákladů provozovatelům vozidel. Směsná motorová nafta je také mísitelná se standardní motorovou naftou, a proto není nutné dbát zvýšené pozornosti, pokud byla v nádrži standardní motorová nafta.
Základní kvalitativní parametry
ČSN 656508
Použití
Směsná motorová nafta je vhodná pro všechny vznětové motory, jako alternativa k motorové naftě, u kterých je použití schváleno výrobcem.
Balení, skladování, doprava
Směsná motorová nafta se dodává v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Základní bezpečnostní údaje
Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C.
Xn
R 40
S 2-36/37-61
ULTRA DIESEL
Všeobecná charakteristika
UltraDiesel je palivo, které dosud u nezávislých čerpacích stanic chybělo. Jeho výjimečnost spočívá v přimíchání nové multifunkční přísady s mnoha pozitivními účinky jak na motor automobilů, tak i na samotnou jízdu. UltraDiesel má oproti běžným naftám vyšší cetanové číslo, které přináší především oživení motoru ve všech provozních režimech. UltraDiesel má také detergentní účinky, zlepšenou mazivost, protikorozní vlastnosti, nižší pěnivost a svým složením potlačuje tvorbu emulzí a úsad. Díky tomu chrání motor proti opotřebení, snižuje jeho hlučnost a zmenšuje mechanické namáhání klikového mechanizmu motoru.
Základní kvalitativní parametry
ČSN EN 590
Použití
UlraDiesel je plně aditivovaná motorová nafta nové generace a používá se jako palivo pro vznětové motory. Jejími hlavními přednostmi jsou snižování spotřeby paliva, snižování emisí, vyšší výkon a ochrana citlivých částí motoru a palivového systému proti korozi.
Balení, skladování, doprava
UlraDiesel se dodává v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Základní bezpečnostní údaje
Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C.
Xn
R 40
S 2-36/37-61